[aankondigingen] Zangworkshop Jiddische en Sefardische liederen

Volksdanscentrum Gaida informatie op gaida.nl
Do Jan 18 21:33:40 CET 2018

/*Zangworkshop Jiddische en Sefardische liederen gai
*/

/o.l.v. Jules Bart/

/Zondag 28 januari 2018  van 14.00 uur tot 17.00 uur./

/Plaats: T&O gebouw, Kogendijk 42 a,  1862 XE Bergen NH/

/Kosten: €15,-       voor aanvang aan de zaal te voldoen.
/

/Opgave verplicht met vermelding van stemsoort/

/Tel: 072 5625751  -  email : informatie op gaida.nl_
_/

/_
_/

/_Waarom Jiddische en joodse muziek toch zo tot het hart spreekt._/

Ik houd me nu zo’n twintig jaar bezig met Jiddische en joodse liederen
en het heeft me nog geen dag verveeld. De manier van zingen en de taal
met zijn eigenaardigheden en de tot de verbeelding sprekende
geschiedenis die gezongen wordt.

Ik denk dat er weinig volken zijn die zoveel verschillende wiegeliederen
hebben. Je kan je ook voorstellen dat als je zo vaak in de geschiedenis
verjaagd bent, in ere hersteld en later weer verjaagd dan valt er wel
iets troostrijks te zingen voor de moeders bij de wieg.

Ook de in Spanje woonachtige joden maakten prachtige ( Sefardische)
liederen.

Ondanks alle tegenslag blijft het joodse volk muziek maken, zoals een
merel tegen de wind in zingt (Hanny Michaelis) zoals elk verdriet ook
weer wordt gevolgd door blijdschap om een nieuwe dag, een nieuw jaar……

Zoals Einstein ooit zei; het jiddisje volkslied, waarom klinkt het zo
oprecht? Waarom kan je het zo sterk beleven, spreekt het tot je hart?

Het jiddisje lied zingt de ziel van een volk.

Ik hoop dat u 28 januari zin heeft om mee te doen;

Jules Bart

Dirigent en volksmuzikant

(Kaskedieze en Hejmisj Zain)